Study abroad: Aangekomen in Kopenhagen

De eerste week in Denemarken is echt voorbij gevlogen. Na een klein debakel met de treinen, kwam ik dinsdag avond aan in Kopenhagen. Deze week hadden we, naast al een aantal meetings, gelukkig ook lekker veel tijd om de stad te verkennen.

Na mijn reis dinsdag kon ik echt niets meer en sliep ik al snel als een blok in het hostel. We hebben een heerlijk luxe hostel met zwembad, fijne keuken en goede plek om te vergaderen. Ideaal voor onze situatie dus!

Woensdag

Woensdag besloot ik na de meeting de stad in te gaan om die een beetje te verkennen. Ik heb een rondje door het centrum gelopen en belandde zo in het park rondom het Rosenborg slot. Een prachtig park waar de zon net onderging. Ik besloot het slot nog niet in te gaan, eerst maar eens de stad verkennen. En zo liep ik langs Norreport, een station, weer terug richting het hostel. Halverwege stopte ik in een lief koffietentje waar ik heerlijk heb zitten lezen en schrijven. Aan dit leven kan ik wel wennen… Met een flinke omweg langs een schattig straatje met leuke winkels liep ik terug richting het hostel. Zo had ik op de eerste dag opeens al het grootste deel van het centrum gezien.

Donderdag

Donderdag bezochten we een foto tentoonstelling in de bibliotheek. Het ging over de Gazastrook en was heel erg indrukwekkend. De bibliotheek is van zichzelf sowieso al een bijzonder gebouw en de foto’s pasten er perfect in. Het ligt aan het water en het was echt een prachtige dag. Meer dan logisch om daarna een wandeling langs de rivier te gaan maken. We liepen een heel end omhoog richting de zeemeermin en langs Nyhavn, twee echte toeristische bezienswaardigheden. Op de terugweg besloot ik wederom in een koffietentje te gaan zitten om wat voor school te doen.

’s Avonds had ik afgesproken met AEGEE-Kopenhagen, de ‘afdeling’ van mijn studenten vereniging hier in Kopenhagen. Het was echt heel erg gezellig, alhoewel het voornamelijk Nederlanders bleken te zijn. Zij waren hier ook allemaal voor hun studie en hadden blijkbaar dezelfde gedachte als ik, haha.

Vrijdag

Vrijdag was een dag helemaal vol met meetings met het team. Om toch even buiten te komen besloot ik voor de meetings in mijn eentje in een tentje te ontbijten bij ons om de hoek. Ook hier heb ik weer lekker zitten lezen en een beetje zitten schrijven. Ik vind het echt fantastisch hoe er op iedere straathoek een tentje zit hier in Kopenhagen, de een nog hipper dan de ander en allemaal hebben ze fantastische koffie en heerlijk eten. Natuurlijk is het wel flink wat duurder, maar je krijgt er echt heerlijke, vaak bio, dingen voor! ’s Middags gingen Madelief, een teamgenootje, en ik nog even de wijk bij ons om de hoek verkennen, Vestebro. Hier zitten ook weer super veel hippe plekjes en het is echt de opkomende buurt van de stad.

’s Avonds was er een typisch Deense traditie; J-Dag. Ik hoorde hier al over de avond ervoor en kwam erachter dat we dit niet mochten missen. J-Dag is het moment (20:59 in de avond) dat het kerstbier van Tuborg geschonken wordt. Er wordt gratis bier rondgebracht in trucks en de straten zijn gevuld met feestende mensen en schuim, als sneeuw. Het bier is trouwens best wel lekker, het is een beetje donkerder dan normale pils. We ontmoette al snel allerlei Denen en het was een hele leuke avond. Daarnaast ‘moesten’ we voor ons onderzoek ook nog naar een feestje in een afgelegen oude suikerfabriek. Dit was natuurlijk ook een hele beleving en echt heel erg tof!

Zaterdag

Zaterdag hadden we afgesproken niet te werken aan het project, behalve eventuele feestjes. Daarom besloot ik in mijn eentje naar het SMK te gaan. Dat is een soort Rijksmuseum hier in Kopenhagen. Ze hadden een mega collectie aan Deense kunst, wat ik heel interessant vond omdat ik daar nooit echt veel van had gezien. Verder was het gebouw heel mooi, een combinatie tussen oud en nieuw.

Aangezien het museum vlakbij de wijk Nørrebro ligt, besloot ik deze ook bij dag te gaan verkennen. De dag ervoor hadden we hier ’s avonds biertjes gedronken. Het is ook de wijk waar Evert en ik aanstaand weekend in een AirBnb’tje slapen. De wijk is net zo hip als de wijk naast ons hostel, alleen al veel langer. Daardoor hebben de yuppen het enigszins overgenomen en ik moet zeggen dat ik het daardoor misschien nog wel leuker vind. Ik heb er uiteraard weer een koffietentje getest en verder lekker in winkels lopen neuzen.

’s Avonds ‘moesten’ we weer uit. Ik ging met een ander teamgenootje naar een club die 21+ was. Na een super streng deurbeleid en met afgeplakte telefoons liepen we naar binnen. De club ligt in een kelder en er wordt vooral underground muziek gedraaid. Iets waar ik normaal nooit terecht zou komen. Daarom was het juist wel super tof, echt weer een hele ervaring en gaaf om eens gezien te hebben. Daarnaast is het ook echt goed voor het onderzoek om dit soort dingen te zien.

Zondag

Op zondag hadden we weer vrij genomen en ging ik in mijn eentje naar een museum een half uurtje treinen buiten de stad. Het is vergelijkbaar met het Kröller Müller, met ook een beelden tuin en vooral moderne kunst. Het museum ligt direct aan de zee met uitzicht op Zweden, wat het een sprookjesachtige sfeer geeft. Het was ontzettend druk, maar echt een heel mooi museum. Vooral de zaal waarin de werken van Giacometti tentoongesteld staan, was erg indrukwekkend. Als je ooit voor langere tijd naar Kopenhagen gaat, kan ik dit museum als uitstapje heel erg aanraden!

’s Avonds hadden we een lekkere chill avond, na al die feestjes en de gemiddelde tien kilometer die ik op een dag loop kon ik dat wel gebruiken.

Ondertussen hebben we onze hele reis geboekt, staat het weekend in Oslo vast en komt Evert al over drie dagen hierheen. Ik ben echt verliefd geworden op de stad en de soort mensen die hier zijn. Iedereen is ontzettend behulpzaam en ons onderzoek gaat als een trein. Daarnaast heb ik gewoon nog heel veel tijd om lekker mijn eigen plan te trekken en dat is ook echt ontzettend fijn! Het is wel nog steeds heel erg zoeken hoe ik het reizen en relaxte gevoel dat hierin mee komt, combineer met school, maar dat komt vanzelf wel goed.

Voor nu ben ik ontzettend gelukkig en kan ik niet geloven dat ik weer in zo’n avontuur ben beland. Ik ben benieuwd wat deze week ons weer gaat brengen en houd jullie op de hoogte.