Europetrip 2018: Van het kleine Faro naar de grote stad Lissabon

Na twee nachten Faro, reisden Evert en ik richting de hoofdstad van Portugal; Lissabon. Het ‘nieuwe Berlijn’ wordt het ook wel genoemd en dat snap ik! Kijk je mee wat we gedaan hebben?

Oeps, ik had dit artikel al super lang klaar staan. Door drukte is het er allemaal bij ingeschoten! Ook had ik wat problemen met mijn website, maar dat is gelukkig weer opgelost. Dus bij deze toch nog het vervolg op mijn Europetrip.

Hub New Lisbon Hostel

Hallo mooie bijna design kamer, dacht ik toen we onze kamer in het hostel binnen stapten. Wat een heerlijk hostel! Zowel als je in je eentje reist en mensen wilt ontmoeten, als wanneer je met je partner lekker op de bovenste verdieping in een privé kamer zit. Het ontbijt was helaas heel karig, maar daar tegenover staat gelukkig wel dat je naast de uitgaanswijk zit en echt omringt wordt door hippe tentjes.

Waar Faro een rustig schattig stadje is met veel natuur, is Lissabon een echt grote stad. Na anderhalve week in een ministadje bij de zee was het wel even omschakelen voor ons. Toch stelde Lissabon ons alles behalve teleur. Na aankomst besloten we al snel dat het tijd was voor wat te eten en zo kwamen we bij een van de beste restaurants waar we zijn geweest terecht. Het was dan ook allemaal wat duurder en sjieker, maar wat hebben we hier lekker gegeten!!

Free tour door Lissabon

De volgende dag was het tijd om de stad te verkennen. We namen de klassieke tram naar beneden richting ‘het’ plein van Lissabon, vanuit waar we richting de ‘Sé’ (Kathedraal) liepen. Hier maakten we direct kennis met een van de beste uitvindingen in Lissabon; de kiosk. Deze kleine barretjes staan op iedere straathoek met een klein terrasje eromheen. Je kunt er heerlijke espresso’s voor €0,70 of biertjes voor €1,00 halen. Vanuit hier liepen we door naar Alfama, de oud arabische wijk van Lissabon met allemaal mini steegjes. Nadat we hier wat rond hadden gestruind was het tijd voor een lekkere lunch in een parkje met sardientjes uit blik, vino verde (nog zo’n goede Portugese uitvinding), brood en tomaten.

Na de lunch liepen we al slingerend richt Piazza Rosso, waar een free tour startte. Dit was ons goed bevallen in Faro en besloten we dus ook in Lissabon te doen. Toeval was dat we precies de wijken met de tour doorliepen, waar we nog niet geweest waren. Aan het eind van de dag hadden we dus én de hele stad gezien én leuke verhalen van een typische Portugese flamboyante jongen gehoord.

Pastel de Nata, of is het Belém?

De volgende dag gingen we naar Belém. Dit is een wijk ietsje buiten Lissabon waar een prachtig klooster, toeristisch monument en dé bakker van de pastel de Nata, of nou ja eigenlijk de Pastel de Belém, zit. Die eerste twee dingen vielen buitengewoon tegen. Het is hier echt heel druk en toeristisch, er staan gigantische rijen en het is echt niet allemaal veel bijzonderder dan andere stukken van Lissabon. Ook voor de bakker van de Pastel de Belém, dit is dus de bakker waar het nationale gebakje Pastel de Nata vandaan komt, stond een gigantische rij. Na een rondje lopen en lunch in een parkje besloten we maar weer terug te gaan. Onderweg kwamen we langs de creatieve broedplaats LX Factory, waar we goede verhalen over hadden gehoord. Hier zijn we langs gegaan en ook hier was het heel toeristisch, maar hier konden we het toch wel veel beter hebben. Dit is echt een super leuke plek om te lunchen en wat winkeltjes te bezoeken!

Een kerk zonder dak

Op de laatste dag besloten we Castel de Sao Jorge te bezoeken. Deze staat op een van de zeven bergen in Lissabon en geeft prachtig uitzicht over de stad. Daarnaast is de architectuur bijzonder en verteld het veel over de historie van de stad. Dit kasteel heeft namelijk heel lang een ontzettend belangrijke rol gespeeld in de stad. Daarnaast bezochten we de kerk zonder dak, die staat vlakbij Piazza Rosso en heeft dus letterlijk geen dak. Daardoor is er allemaal gras in gegroeid en krijgt de ruimte een heel andere sfeer. Echt heel magisch en zeker waard om het te bezoeken.

Uiteraard sloten we onze laatste ochtend af met een espresso bij een kiosk, waarna we de trein naar Porto namen voor het állerlaatste deel van deze prachtreis.