Europetrip 2018: Onze laatste stop in Porto

Na ruim drie weken onderweg te zijn, kwamen we aan bij onze laatste stop; Porto. Een prachtige stad waar het, in tegenstelling tot Nederland, heerlijk koel was. Kijk je mee naar onze laatste dagen?

Een free tour door Porto

Op de eerste dag besloten we weer een free tour te doen. Het beviel ons iedere keer zo goed, omdat je echt persoonlijke verhalen te horen krijgt en het gewoon wat toegankelijker is met een studentenbudget. Bij deze tour kregen we zelfs een super lekker dessert van een oude vrouw in een volksbuurtje!! Verder zagen we een heel groot deel van de stad en kregen we veel tips over lekker vega eten, hoe we naar het moderne museum konden komen en welke toeristische bezienswaardigheden het waard waren.

In de middag besloten we door Porto te blijven struinen om zo de stad echt goed te leren kennen. Porto is een rijkere stad dan Lissabon, dat zie je echt aan alles. Porto is ook ietsje kleiner. Het verschil tussen Porto en Lissabon deed mij bijna een beetje denken aan het verschil tussen Utrecht en Amsterdam. Logisch dus dat ik mij stiekem comfortabeler voelde in Porto, alhoewel het wel te over liet aan de écht hippe tentjes… Porto is daarnaast echt een plek waar stelletjes heen gaan! Overal liepen mensen hand in hand, super lief.

’s Avonds aten we de beroemde Francesinha, een soort tosti met heel veel vlees in bouillon. Ik at het uiteraard in een vegetarische versie. Het is een rare ervaring, leuk om eens te eten maar nooit weer haha. ’s Avonds was ook de maansverduistering die wij vanaf een verhoging keken waardoor we echt prachtig zicht erop hadden. In Portugal mag je op straat drinken en dus zat iedereen met een biertje te loeren naar de maan. Dit bracht direct een super gezellige sfeer met zich mee, echt een beleving.

Museum Serralves

Tijdens onze hele trip waren we nog niet in een echt modern museum geweest, daar moest verandering in komen! In Porto zit een prachtig museum, alleen het gebouw is al zo bijzonder! Er waren verschillende tentoonstellingen met veel conceptuele kunst. Ik vond het vooral opvallend dat het heel goed gecureerd was. Daarnaast is het een heel groot landgoed met een beeldentuin en nog een aantal andere gebouwen. Allemaal ontzettend mooi!

Het museum lag een stukje buiten het centrum. We pakten daarom het sfeervolle trammetje naar de zee, liepen een stukje langs de kust en maakten een wandeling door de buurt daar. Wij vinden het stiekem altijd heel leuk om juist door woonwijken te lopen. Dat geeft toch weer echt een ander beeld van de stad.

Dit was alweer onze laatste avond en dus besloten we dat we fancy uit eten mochten. Net als iedere dag zochten we door de Lonely Planet en TripAdvisor, zo kwamen we terecht bij O Caraças. Buiten op het terras hadden we het meest fantastische uitzicht over de stad en werd er door een oude oma vis op de barbecue gelegd. Er was niet echt een menu, slechts een voorgerecht, twee hoofdgerechten en twee toetjes. Je snapt dat we dit allemaal hebben gegeten. Het één was echt nog lekkerder dan het andere! Het is zeker niet geschikt voor vegetariërs trouwens. Maar wel echt een aanrader als je goede simpele Portugese gerechten wilt eten.

Echt Portugees eten

De laatste dag hebben we voornamelijk door de stad geslenterd. We wilden nog wat winkeltjes zien en lekker Portugees ontbijten. Voordat we richting de trein moesten, besloten we te lunchen bij een ultiem Portugees tentje. De wijn kwam uit een onbestemde fles, er werd gekookt door oude vrouwtjes in een open keuken, niemand sprak Engels en de ober bepaalde eigenlijk voor ons wat we zouden eten. Echt super leuk en super lekker! Een fantastische afsluiter van deze prachtige reis.

Dit was het laatste artikel over mijn reis door Europa deze zomer. Precies op tijd, want over een week vertrek ik al weer naar een andere bestemming. Hoe en wat zal ik later deze week allemaal uitleggen. Voor nu wil ik alleen nog zeggen dat ik een heerlijke zomer heb gehad en de prachtigste dingen heb gezien en beleefd.