Pokhara

Na een lange busreis vanaf Chitwan kwam ik vorige week vrijdag aan in Pokhara. Pokhara ligt aan een meer en vlak bij het Annapurna gebied. Een van de bekendste gebieden van de Himalaya. Ik sliep in het Kiwi guest house, in een kamer met meerdere mensen. En zoals het een echt hostel betaamd was de kamer erg vochtig en stonk het er. Er was geen warme douche door een gas en elektriciteitstekort, maar ik kon er dan ook voor vier euro per nacht slapen inclusief ontbijt.

Ik had weer best veel moeite met het wennen aan de nieuwe omgeving en met het ontmoeten van nieuwe mensen, maar dat is denk ik iets wat bij me hoort. Ik heb tijd nodig om aan een nieuwe plek te wennen. Daardoor was mijn eerste dag hier in Pokhara niet zo interessant, totdat ik een Duitse man ontmoette die precies dezelfde trekking wilde doen als ik wilde gaan doen. Ik kwam hem tegen in een cafeetje en van het een kwam het ander, voordat ik het wist zouden we de volgende dag vertrekken richting Naya Pull, waar de tocht begint. We moesten onze permit nog kopen en nog wat spullen huren en daarna waren we klaar om te gaan. Ondertussen kwam ik in het hostel een Canadees meisje tegen van 22 die óók mee wilde. Dus niet veel later was er een lid aan de groep toegevoegd en zouden we nadat zij haar permit de volgende ochtend had gehaald vertrekken met de lokale bus. De volgende ochtend waren Anna en ik bijna klaar om te gaan toen de Duitser belde dat hij ziek was. Uiteindelijk zijn Anna en ik de trek alleen gaan maken en dat was ontzettend bijzonder.

We hebben de Poon hill hot spring trek gelopen in vijf dagen. Dat betekende dat we ongeveer (pauzes niet meegerekend) zes uur per dag aan het lopen waren. Best heftig, al helemaal als je bedenkt dat ik in Nederland wandelen verschrikkelijk vind. We hadden geen porter bij ons, dus droegen we allebei een tas van ongeveer acht kilo bij ons. En ondanks dat het heel erg zwaar was, was het ontzettend mooi. Iedere dag liepen we door ontzettend veel verschillende landschappen en zagen we de mooiste bergen, watervallen, dieren of bloemen. Mijn lichaam had het er heel erg moeilijk mee en vooral de tweede en vierde dag waren zwaar. De tweede dag moesten we 1500 meter klimmen met bijna alleen maar trappen. De vierde dag moesten we juist naar beneden, maar dit keer zonder de traptreden. Al hobbelend liepen we als twee olifanten in draf de berg af.

De twee high lights van de trek zijn de zonsopkomst op het hoogste punt dat je bereikt, poon hill (3100 meter) en het zwemmen in de hot springs. Op de derde dag moesten we dus al om half vijf op weg het laatste stukje Poon hill op. Weer een uur lang afzien op trappen, maar dit keer gelukkig zonder tassen. En het was het waard! Meer dan waard! Wat ontzettend magisch om de zon op te zien komen naast de toppen van de verschillende Annapurna bergen en hoe hij dan zijn roze licht schijnt op de bergen. Echt magisch! Op de vierde dag bereikten we de hot springs midden op de dag om daar onze spieren even te kunnen laten ontspannen in het heerlijke warme water. Want wat hadden we een spierpijn! Het traplopen op en af had zeker zijn tol geëist. De hot springs waren alleen omgebouwd in een soort zwembaden, dus dat was wel heel erg jammer. Ik had verwacht dat het allemaal veel natuurlijker zou zijn.

Gister middag kwamen we weer terug in ons hostel waar ik nu voor mijn paar laatste dagen verblijf. Vandaag heb ik heerlijk genoten van de hitte hier in Pokhara door bijna niks te doen. Morgen ga ik de world peace pagoda nog bekijken, een tempel boven op een berg achter het meer.  En dan staat mijn busreis voor zondag alweer geboekt. Zeven uur in de bus waarna ik maandagavond aan mijn reis terug begin. Ik geniet nu nog even van het heerlijk relaxte bagpackers leventje hier, maar ik heb zin om naar huis te gaan. Om iedereen weer te zien en te spreken en om lekker uit te rusten. Want hoe mooi en leuk reizen ook is, het is ook heel vermoeiend en vol met verschillende emoties.

X

(Foto’s volgen nog, want deze oen had haar batterij niet in haar camera zitten. Ik kan de foto’s van Anna gebruiken.)