Study abroad: met de boot naar Oslo

Na Aalborg reisde ik met de boot door naar Oslo. Een prachtige stad in weer een ander land. Genoeg te ontdekken dus. Kijk je mee?

Oslo

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb geschreven, maar er moeten eigenlijk nog twee verhalen verteld worden. Als eerste een artikel over ons weekendje in Oslo. Na een lange reis door Denemarken, kwamen we heel noordelijk uit en was het super makkelijk om met de boot naar Oslo te varen. Tijdens het plannen van onze reis besloten twee teamgenootjes en ik dit daarom te doen. Op vrijdag ochtend vertrokken we heel vroeg uit Aalborg richting Hirtshals. Dat ligt aan de noordkust van Denemarken. Vanaf hier pakten we de boot naar Oslo.

Een lange reis later, met veel vertraging in de trein, kwamen we aan in ons appartement in Oslo. Het was echt super koud toen we aankwamen, daar moesten we echt even aan wennen. Omdat we een hele lange reis achter de rug hadden, besloten we een rustig avondje in het appartementje te houden. We kookten wat simpels, keken een kerst film en gingen vroeg slapen.

Zaterdag

De volgende ochtend waren we al vroeg wakker en fris uitgeslapen. We ontbeten in het appartement en liepen daarna de stad in. Omdat we maar twee dagen in de stad waren, moesten we prioriteiten maken. Gelukkig zaten we allemaal op dezelfde lijn en begonnen we met een wandeling door de stad, waardoor we veel van de highlights zagen. Vooral het opera gebouw maakte heel veel indruk, mede door het prachtige weer.

Iets voor de lunch tijd belandde we in de hippe buurt ‘Grünerløkka’. Hier warmden we op in een hip koffie tentje en struinden langs de hippe tweedehands winkels die hier overal te vinden zijn. Daarna gingen we naar een foodhall in de buurt waar we een hele lekkere salade aten. Via een andere route liepen we weer het centrum in, langs het koninklijke slot. In Oslo werd het nog weer een stuk eerder donker dan in Kopenhagen, dat was echt wennen. Na nog wat door het centrum te struinen zijn we naar het appartement gegaan om even bij te komen. We hebben die dag echt ontzettend veel gelopen.

’s Avonds hadden we zin om gezellig uit eten te gaan. Na een lange zoektocht naar een plek die lekker eten serveerde dat binnen ons budget viel, kwamen we terecht bij een new nordic cuisine restaurant en wijnbar genaamd Brutus. Het eten was echt super lekker. We kozen allemaal twee gangen waarna we onszelf nog op een dessert en wijn trakteerde.

We hebben denk ik wel twee en een half uur hier gezeten, lekker kletsend en etend. Echt heel fijn!

Zondag

WhatsApp Image 2018-11-25 at 20.06.52

Zondag vlogen we aan het begin van de avond terug naar Copenhagen. We hadden de vorige dag natuurlijk al heel veel door de stad gelopen. En we zouden geen kunst studenten zijn als we niet ook naar een mooi museum wilden. Uiteindelijk besloten we naar de Nationale Galerie te gaan. Hier hangen heel veel werken van Scandinavische schilders, waaronder de Schreeuw van Munch. Het was sowieso een heel mooi opgezet museum met een super goede focus op hun eigen regio. Daardoor zagen we kunst van schilders die we helemaal niet kenden, terwijl dat super grote namen in Scandinavië zijn. Echt heel erg leuk dus.

We lunchten deze dag bij een Kulturhus in het centrum. Net als in Denemarken, zijn ze daar in Noorwegen heel erg goed in bleek. Dit is echt iets dat wij ook meer in Nederland zouden moeten hebben. In plaats van al die stoffige buurthuizen. De lunch was trouwens ook echt super lekker!

Er was nog een highlight die we nog niet hadden gezien, de Akershus Festing. Je kan hier helemaal omheen over de wal lopen en zelfs op de binnenplaatsen rondkijken, zonder te betalen. Hier hebben we dus ook uiteindelijk een uurtje rondgelopen en genoten van het uitzicht. De Festing is een van de eerste bewoonde stukken van Oslo en wordt daarmee gezien als het begin van de stad. Na nog een kopje koffie was het alweer tijd om terug naar Kopenhagen te vliegen.

Noorwegen

Wat een prachtige stad. Oslo is weer heel anders dan Kopenhagen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij meer op mijn plek voelde in Copenhagen dan in Oslo, maar dat neemt niet weg dat deze stad zeker het bezoeken waard is! Oslo heeft heel veel historische verhalen en gebouwen, dat merk je overal en dat geeft de stad een eigen karakter. Daarnaast is Oslo groter dan Kopenhagen, het is een echte wereldstad en dat voel je.

Op onze reis door Noorwegen naar Oslo zagen we al een kleine glimp van dit prachtige land. Dat heeft me alleen maar nieuwsgieriger gemaakt naar deze plek en cultuur. Hopelijk heb ik snel de kans om verder naar het noorden te trekken en meer te zien en ervaren!